Friday, November 14, 2014

Tips Mengatasi Sembelit Selepas Bersalin

Assalaamualaikum...dan salam  ceria buat semua..
Sembelit selepas bersalin adalah salah satu perkara yang sering berlaku di kalangan ibu-ibu. Satu perlima daripada ibu-ibu mengalami masalah ini selepas hamil. 

Sembelit ialah satu keadaan di mana kita sukar untuk membuang air besar atau jarang membuang air besar. Sembelit merupakan satu gejala, bukannya satu penyakit. Bagi orang yang mempunyai kesihatan yang normal, sepatutnya boleh membuang air besar sekurang-kurangnya sekali setiap hari.


Sebab-sebab biasa berlakunya sembelit:

• Kurang serat dalam diet.
• Kurang aktiviti fizikal terutamanya di kalangan warga tua.
• Pengambilan ubat-ubatan (terutamanya herba).
• Penyalahgunaan julap.
• Kebiasaan menahan untuk membuang air besar.
• Kekurangan air.
• Penyakit atau keadaan tertentu seperti strok.
• Masalah dengan kolon dan rektum.
• Masalah dengan fungsi usus.
 

Adakah membuang air besar selepas bersalin menyakitkan?

Lazimnya tidak. Anda mungkin mendapati bahagian antara anus dan perineum anda terasa kebas. Ini adalah disebabkan saraf di dalam dan mengelilingi vagina anda telah melonggar akibat kelahiran.Ini bermakna anda tidak mempunyai sensasi sangat di tempat itu apabila menggerakkan usus untuk pertama kali.

Perasaan takut akan membuatkan anda rasa lebih tak selesa. Ia boleh memaksa anda mengetatkan otot apabila yang paling diperlukan adalah otot mengendur. Cubalah alihkan perhatian dengan membaca buku atau majalah semasa di dalam tandas.

Anda tidak akan mengoyakkan jahitan atau merosakkan sesuatu dengan menggerakkan usus. Adalah lebih memudaratkan jika anda tidak ke tandas sebab konstipasi akan melonggarkan lantai pelvis anda.

Bagaimana saya boleh meredakan sembelit selepas bersalin?

Mula dengan rutin makan dan minum secara teratur sebaik saja anda melahirkan bayi anda. Cuba makan makanan berserat tinggi, terutama sekali buah-buahan, dan minumlah banyak cecair.

Cecair akan membuat najis anda lebih lembut dan senang untuk dilepaskan. Atmosfera dalam hospital adalah sangat kering dan anda boleh ternyahhidratkan tanpa disedari. Selain itu, menyusui bayi boleh membuat anda dahaga, jadi anda perlu banyak minum.

Bangunlah dari katil sebaik saja anda bersalin dan bawa berjalan secara dekat dan kerap di keliling wad jika anda masih di hospital, atau semasa di rumah. Berduduk atau berbaring untuk masa yang lama akan membuatkan sembelit lebih teruk.

Apabila perasaan hendak ke tandas mula datang, jangan pula tidak mengendahkannya. Duduk sepenuhnya, jangan menenggek. (Ada ibu-ibu yang tidak suka duduk pada tandas hospital.)

Luruskan belakang anda dan angkat lutut anda supaya lebih tinggi dari punggung. Jika boleh, letakkan kaki anda atas bangku supaya lebih tinggi dan pijak dengan jari kaki kaki. Letakkan siku anda atas lutut.

Tujuannya ialah supaya berada dalam posisi yang paling mirip dengan mencangkung sebab ini cara yang paling baik untuk menggerakkan usus. Setengah wanita mendapati lebih senang menggunakan bekas najis bayi apabila kembali ke rumah atas sebab ini!

Sekarang, rebahkan diri, kemudian duduk tegak beberapa kali untuk menggerakkan otot-otot perut anda. Anda patut boleh merasa otot-otot mengetat dan mengendur.

Ambil tuala wanita dan lipat dua, letakkannya atas perineum anda dan tutup sebarang jahitan, jika ada, dan tekan dari depan supaya tidak terlucut. Membuat sebegini membantu menyokong lantai pelvis dan meyakinkan anda yang jahitan anda tidak akan koyak (ingatlah - ini tak akan berlaku!).

Bila saraf-saraf di dalam perineum anda sudah sembuh, anda mungkin terasa sakit bila menggerakkan usus. Ini adalah kerana perineum dan lantai pelvis turut bergerak ke bawah bila anda meneran. Menahan bahagian ini akan mengelakkannya daripada berlaku dan akan banyak melegakan kesakitan.

Saya telah cuba tetapi masih tidak berjaya. Apa yang patut saya lakukan?

Menolak dan meneran tidak akan membantu sembelit dan mungkin menyebabkan kesakitan. Tapi ia tidak akan mengoyakkan jahitan anda. Cubalah teknik berikut (bergelar "menyangga dan membonjol"!) untuk membantu anda menggerakkan usus tanpa meneran.
  • Letakkan tangan atas perut.
  • Tarik otot perut anda ke dalam supaya perut mengempis dan pinggang melebar. Ini diberi nama "menyangga".
  • Sekarang buat yang sebaliknya - tolak otot perut anda keluar ke dalam tangan anda - anda akan terasa hendak menyebut "uggghh" apabila melakukan ini (buatlah secara perlahan jika anda khuatir ada orang yang mendengar!). Ini diberi nama "membonjol".
  • Buatlah lebih kurang 10 sangga dan bonjol, kemudian akhirinya dengan satu bonjol yang panjang (lebih kurang tiga hingga lima saat). Relakskan lantai pelvis anda semasa melakukan ini. Pergerakan usus akan berlaku ketika anda membonjol.

  • Jika ini tidak berlaku, jangan pula meneran. Buat beberapa sangga dan bonjol lagi, kemudian cuba lagi.

  • Jika tiada apa yang berlaku, buatlah beberapa senaman lantai pelvis, tinggalkan tandas dan cuba lagi kemudian.
Anda akan mendapati bahawa jika anda makan sesuatu atau meminum segelas besar air atau jus, anda akan merasakan desakan yang lebih kuat untuk ke tandas. Ini selalunya berlaku dalam 15 hingga 30 minit kemudian.

Sebaik saja anda sudah makan dan minum, jangan duduk, pergi bawa berjalan-jalan dekat-dekat dahulu.

Jika tiada apa-apa berlaku selepas tiga hari, anda mungkin menghidapi sembelit sementara jadi beritahu doktor anda dan dia mungkin mengesyorkan ubat julap. Julap adalah berguna dan selamat untuk mendapatkan kelegaan jangka pendek. Ia bertindak dengan merangsang ritma natural usus anda, tapi boleh menyebabkan kekejangan perut.

Selalunya doktor anda akan mengesyorkan julap cecair untuk diminum sebagai langkah pertama.

Jika ini kurang berkesan menjelang tiga atau empat hari, supositori atau enema pakai buang yang kecil boleh membantu. Adalah penting bagi anda meminta doktor mempreskripsikan julap, dan tidak membelinya sendiri di kedai, sebab keperluan anda bergantung kepada samada anda mengambil ubat-ubat lain, atau jika anda menyusu badan.

Untuk mencegah sembelit secara jangka panjang:

  • Sedari dan bertindaklah atas desakan-desakan badan anda - jangan terlalu sibuk sehingga tidak menyedari tanda-tanda saran yag ada.
  • Elakkan ubat yang mempunyai kesan sampingan sembelit - ini termasuk beberapa pil penahan sakit, jadi bertanyalah kepada doktor anda.
  • Makan pada masa yang tetap dengan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, dan minumlah banyak cecair.
  • Pastikan anda membuat senaman setiap hari seperti berjalan cergas dengan membawa bayi dalam kereta tolak.

  • Beritahu doktor jika anda menghidapi buasir atau rekah-rekah anus, yang bolah membuat sembelit menjadi lebih teruk.

 sumber

Cadangan Untuk Mengatasi Sembelit Selepas Bersalin

Walau bagaimanapun, para ibu boleh mengambil supplemen yang boleh membantu mengurangkan sembelit selepas bersalin. Supplemen yang disarankan adalah supplemen yang mengandungi magnesium iaitu OSTEMATRIX Shaklee.
 
 Magnesium meningkatkan kandungan air dalam usus dan membantu menggesa berlakunya peristalsis iaitu satu proses dalam usus yang membantu makanan terhadam bergerak dalam usus dan menolak makanan ke perut. Pengambilan supplemen ini juga perlu disertakan dengan meminum air yang banyak.
 
Ostematrix membantu mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan terutama pada anda yang mempunyai luka jahitan. 
 

OSTEMATRIX Shaklee boleh membantu anda untuk:
(1) Tidur malam lebih lena.
(2) Menghilangkan bisa pada kaki dan menyegarkan badan.
(3) Mengelakkan sakit pinggang serta rasa kebas.
(4) Melawaskan sistem penghadaman terutamanya untuk memudahkan anda ‘membuang’ pada hari keesokannya.
 
Jom baca  testimoni berikut:-
 
 Testimoni 1:
Testimoni 2:
 

Testimoni 3:


 - Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 - Untuk sebarang pertanyaan/maklumat lanjut, sila hubungi:-

 Nor Azimah binti Deraman 
SID: 1069185 
012-3925240
 https://www.facebook.com/znzHealthcare 
mia_idora2000@yahoo.com 

 COD AREA KOTA MARUDU, PITAS

 "INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"

21 comments:

  1. Kebetulan..semalam my mom tanya oste ni mmg bagi dia membuang lancar ke. Sebab dia asyik ke toilet tiap pagi bila stat amalkan oste sejak mggu lepas. Mmg oste the best!

    Resipi Puding Roti untuk Teatime or Supper

    ReplyDelete
  2. Sakit bila kena sembelit nie masa dalam pantang.. nasib baik xlama...set berpantang shklee membantu atasi sembelit..

    ReplyDelete
  3. Ngeri sembelit selepas bersalin....Alhamdulillah oste memang boleh membantu..

    Epidural Analgesia

    ReplyDelete
  4. Tak terkata kalau sembelit masa berpantang..sebelum kenal shaklee saya hnya makan limau je..sekarang baru kenal so lepas ni tiada lagi masalah sembelit berlaku dengan ostematrix shaklee


    Nebulizer Dengan MyImam

    ReplyDelete
  5. Memang mengerikan sembelit ni. Boleh menyebabkan buasir. Baik cegah sebelum parah.

    Tips Supaya Anak Cepat Bercakap

    ReplyDelete
  6. Sakit kna smbelit ni..skit satu2 badan sbb meneran...

    ReplyDelete
  7. Baca entry di rasa seram pulak (sebab tak da pengalamn) , Atasilah sembelit anda sebelum menjadi lebih teruk seperti buasir..


    :: anmashealthcare.blogspot.com ::

    ReplyDelete
  8. Teringat sembelit masa lps bsalin adooi nangis wooo. Nasib baik ostematrik ada.

    Jemput baca: Atasi Suami Isteri Gaduh Besar Dengan 5 Langkah Mudah

    ReplyDelete
  9. Info yang padat. Berpantang dgn set Shaklee mmg memudahkan, kerana masalah ssembelit dpt diatasi

    ReplyDelete
  10. Masa lepas bersalin anak kedua saya kena sembelit yang teruk sampai berdarah. Masa tu tak brape kenal produk shaklee ni. Tapi untuk mengelakkan berulang semasa bersalin anak ketiga, sepanjang mengandung sampai sekarang amalkan ostematrix. Selain untuk fungsi kalsium, ostematrix juga membantu sembelit dan migrain. Best kan...!! Beli satu dapat pakej..

    ReplyDelete
  11. Ingat masa dalam pantang anak bongsu 3 tahun yang lepas, sembelit teruk yang pernah saya alami...masa tu tak kenal pun produk shaklee ni...beli ubat dekat farmasi je...kalau ingat balik memang ngeri.

    ReplyDelete
  12. Lepas bersalin memang ramai kena sembelit.. yela lauk pantang kat lebih mada rebusan atau masak air. Kurang fiber. Sambil amalkan ostematrix minum air pun kena banyak. 2-3 liter sehari

    ReplyDelete
  13. Masa pantang shida pun kena sembelit. Shida telan oste n alfalfa. Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  14. Bahaya Kalau biarkan je sembelit.. Takut jadi bnda lain pulak.. So, amalkan Ostematrix dan ambil air yg mencukupi.. Blh melembutkan najis..
    CARA NAK TURUNKAN PARAS GULA DALAM DARAH

    ReplyDelete
  15. memang best saya amalkan masa preggy dengan dalam pantang...dalam pantang takut sembelit bila telan oste alhamdulillah...

    ReplyDelete
  16. Ostrmatrix memang terbaik atasi masalah dalam sembelit ataupun masalah dalam berpantang. Ada baiknya jika ibubberpantang mengamalkan pengambilan ostematrix untuk kesihatan ibu dan bayi.

    Bagaimana nak tahu kanak-kanak itu Hiperaktif

    ReplyDelete
  17. memang berkesna sungguh produk shaklee nie..jom baca entri saya pasal vitamin shaklee bagus untuk kesihatan

    ReplyDelete
  18. saya memang kena sembelit ketika dalam pantang.. dekat dua jam rasanya duduk dalam tandas.. dah la dengan luka jahit tak elok lagi, masa tu tak kenal shaklee lagi, kalau lah kenal dengan shaklee sebelum beranak tu kan, pasti sembelit tak terjadi..

    ReplyDelete
  19. Ngeri kalau sembelit ni..yang risau kalau jahitan terbuka!! Sesetengah orang pantang tak boleh minum air banyak.. Tu kes masa anak sulung.. Rasa seram betul nak ke tandas..anak kedua dan ketiga saya amalkan minum air n banyakkan fiber. Anak ketiga special lagi la sebab guna Shaklee ada Ostematrix dan Esp memang lancar.

    Tips Elakkan Migrain Waktu Pantang

    ReplyDelete
  20. Ngeri jer bila sembelit nie seksa di buat yer.perut sgt tidak sekesa.oste menyelesai masalah sembelit.

    ReplyDelete
  21. Tips Mengatasi Sembelit
    http://lemangpanas90.blogspot.my/2015/10/tips-mengatasi-sembelit.html

    ReplyDelete

Fully Design By izza sakura