Monday, November 17, 2014

Runsing Kitar Haid Tidak Teratur

KEDATANGAN haid tiga atau empat kali setahun adalah sesuatu yang membimbangkan kaum wanita, kerana kitaran haid yang tidak teratur sering dikaitkan dengan masalah kesuburan. Bahkan, wanita yang mengalami haid terlalu kerap dan panjang juga sebenarnya menghadapi masalah sakit puan kerana fenomena ini akan menyebabkan mereka menopaus sebelum waktunya.

Menurut Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan dan Rawatan Kesuburan, Pusat Rawatan Islam (PUSRAWI), Dr Adilah Ahmat, kitaran haid dipengaruhi hormon kewanitaan, iaitu estrogen dan progesteron iaitu proses penyediaan lapisan endometrium (lapisan paling dalam uterus) untuk kehamilan. Jika kehamilan tidak berlaku, dinding ini akan runtuh dan dibuang sebagai haid. Kitaran haid berlaku pada purata 28 hari atau 26 hingga 35 hari.

Manakala pendarahan haid pula biasanya berlaku dalam tempoh tiga hingga lima hari. Kitaran haid terbahagi kepada dua fasa, iaitu folikular (permulaan pendarahan hingga ovulasi berlaku) dan proliferatif (selepas ovulasi). Perubahan corak kitaran haid berpunca daripada perubahan jumlah dan masa pengeluaran hormon oleh kelenjar tiroid, adrenal, pituitari dan hipotalamus yang menyebabkan ovari lambat atau tidak mengeluarkan telur.

Tanpa ovulasi, haid biasanya tidak berlaku. Namun dalam sesetengah keadaan, hormon boleh menyebabkan pendarahan yang tidak menentu masa dan jumlah sama ada terlalu sedikit atau banyak. Bahkan, masalah berat badan yang terlalu kurus atau gemuk antara faktor lazim yang mengganggu proses ovulasi, selain gangguan emosi, tekanan, tempoh penyembuhan daripada penyakit atau pembedahan turut menyebabkan kitaran haid tidak teratur.

Malah kelenjar tiroid, pituitari dan adrenal boleh menyebabkan sesuatu hormon dikeluarkan terlalu sedikit atau sebaliknya. Pernah mengalami haid, walaupun sekali, bermakna wanita itu mempunyai rahim, ovari (yang mengeluarkan hormon estrogen dan progesteron) serta laluan keluar (vagina) yang telus.

Ramai menyangka haid yang jarang berlaku disebabkan saluran fallopio tersumbat. Sebenarnya masalah ini berkait rapat dengan hormon, bukan struktur laluan haid. Menurut Dr Adilah lagi, oleh kerana kitaran haid tidak teratur berpunca daripada gangguan proses kematangan dan pengeluaran telur, ia secara tidak langsung menjadi petanda wanita berkenaan mengalami masalah kesuburan.

Ini kerana jika tidak berlaku ovulasi untuk satu pusingan haid, bermakna tiada peluang untuk hamil pada pusingan berkenaan. Pada golongan ini, ovulasi hanya berlaku pada pusingan tertentu, malah ada kemungkinan ovulasi berlaku sangat jarang atau tidak terjadi langsung.

Bagaimanapun, haid yang tidak teratur tidak mengakibatkan pertambahan berat badan. Anggapan haid tersekat (jarang berlaku) boleh menyebabkan pengumpulan kotoran dalam badan dan berat badan bertambah adalah salah. Sebaliknya, berat badan berlebihan atau terlalu kurus menjadi punca kitaran haid tidak teratur. Masalah gemuk juga dikaitkan dengan penyakit Sindrom Polisistik Ovari (PCOS).

Wanita dengan PCOS biasanya mengalami berat badan berlebihan, haid tidak teratur, petanda berlebihan hormon androgen (kulit berminyak dan berjerawat, rambut berlebihan pada kawasan misai dan janggut), serta masalah kesuburan. Mereka juga menghadapi risiko mendapat penyakit kencing manis dan penebalan lapisan endometrium secara berterusan.

Rawatan paling popular adalah rawatan jangka pendek menggunakan hormon estrogen dan progesteron untuk mengembalikan haid. Bagi mereka yang lama tiada haid, pil hormon progesteron boleh diambil untuk beberapa hari. Manakala pil hormon berkombinasi (mengandungi hormon estrogen dan progesteron) diambil oleh wanita yang haidnya tidak menentu dan mengalami pendarahan banyak. Pil ini bertindak seperti hormon, iaitu merangsang penebalan dan pematangan lapisan endometrium.

Rawatan selanjutnya pula akan diberi mengikut punca masalah dan keperluan setiap individu. Contohnya bagi wanita yang mengalami masalah berat badan, doktor akan merancang corak pemakanan dan senaman untuk mereka. Manakala bagi wanita belum berkahwin atau tidak mahu anak, pil hormon berkombinasi perlu diambil untuk beberapa bulan. Wanita yang mengalami masalah untuk hamil pula disaran menjalani rawatan kesuburan bagi merangsang pengeluaran telur serta ubat sampingan.

Kesan sampingan berbeza mengikut jenis rawatan dan pengambilan hormon kesuburan boleh menyebabkan lebih satu telur dikeluarkan dan risiko mendapat kehamilan kembar (dua atau lebih) boleh berlaku. Pengambilan pil hormon biasanya menyebabkan rasa loya dan pening. Penghidap PCOS pula berdepan risiko mendapat ovarian hyperstimulation syndrome. Segera berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan fizikal termasuk tekanan darah, berat badan, ketinggian, kelenjar tiroid, dada dan abdomen.

Bagi wanita yang melakukan hubungan seks, pemeriksaan dalaman juga boleh dilakukan seperti ultrasound ke atas rahim dan ovari serta ujian darah. Ini untuk memastikan gangguan ini bukan disebabkan penyakit lain.

Sumber Dr Adilah Ahmat - Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan dan Rawatan Kesuburan, Pusat Rawatan Islam (PUSRAWI)

 Ada banyak faktor yang menyebabkan haid tak teratur. Antaranya ialah: 


1. Berat badan tak stabil
Gurlz ni kategori (kenderaan berat ikut kiri) hehe.. Jangang marah gurau je. Kalau badan korang senang naik,secara automatik hormon korang tak stabil. Bila hormon tak stabil, haid pun susah datang. Darah kotor dalam badan susah nak dibuang. Tak bagus untuk kesihatan ni.. Jadi cuba jaga ape yang korang makan tu. Cara terbaik ialah turunkan berat badan secara sihat.  

2. Pola makan  
Selalu jadi kat awek-awek yang nak berdiet selalu ni ha. Diet tapi tak kena gaya. Sampai tahap berdiet yang teramat sangat, konon nya tak nak makan nasi (aneroxia), tapi bila makan je nak muntah. Badan tak leh nak accept makanan lagi (bulimia) atau pun korang terlalu obses untuk berdiet secara sihat, ni semua boleh kacau kitar haid.. Jangan sampai badan korang merajuk dengan korang ok.


3. Melakukan aktiviti yang berat

Tak boleh buat kerja berat-berat. Korang kena dapatkan rehat yang cukup bila tarikh untuk period tu semakin hampir. Tiap-tiap bulan kan dah kira kat kalendar. Jadi take note bila masa korang akan period. Walaucam manapun korang masih lagi digalakkan bersukan. Setakat berjogging atau berbasikal tu ok je. Dapat jugak melancarkan peredaran darah korang.Ye dak

4. Stres
Kalau korang selalu tertekan, selalu berpenyakit, selalu makan ubat. tak mustahil la period korang selalu lambat. Semua tu boleh menyebabkan menyebabkan hormon tak stabil. Hormon ni sangat penting untuk menstruasi. 


5. Menyusu 
Ni bagi yang dah kawin dan ade baby je la. Kalau dah ade baby tapi menyusu baby tu lebih dari setahun pun period jadi tak teratur gak.

6. Masalah kesihatan
Ni masalah ovum tak nak lepaskan telur dari rahim. Telur tu mesti cukup matang dulu sebelum dilepaskan. Ni memang kita tak boleh nak elak. Nak detect pun tak tau lagu mana nak buat. Kalau rasa dah lama sangat tak mai period, elok la p jumpa doktor. Doktor akan buat kemoterapi dengan menggunakan radiasi dekat pungkok. 



 Suplemen Cadangan Untuk Membantu Melancarkan Kitar Haid




GLA COMPLEX digunakan untuk regulate kitaran haid, simptom PMS, sakit kepala dan untuk mereka yang menopause. Selain itu, GLA Complex ini amat bagus untuk skin texture, skin repair dan buat skin glowing.
 
GLA Complex Shaklee  merupakan Ais Linoleik Gama. Tentu anda biasa dengar Evening Primprose Oil (EPO) kan?. Di Shaklee, EPO dikenali sebagai GLA Complex Shaklee, malahan GLA ini jauh lebih baik dari EPO, kerana mengandungi Asig Linoleik Gama, Minyak Borage, Minyak benih bunga matahari dan vitamin E.

Testimoni 1#
Testimoni 2#

 Testimoni 3#


 

 - Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 - Untuk sebarang pertanyaan/maklumat lanjut, sila hubungi:-

 Nor Azimah binti Deraman 
SID: 1069185 
012-3925240
 https://www.facebook.com/znzHealthcare 
mia_idora2000@yahoo.com 

 COD AREA KOTA MARUDU, PITAS

 "INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"
Menurut sumber dari web healthy by nature , antara sebab-sebab haid tidak teratur adalah:- Pertambahan atau penggurangan berat badan yang mendadak Terlebih bersenam Pemakanan tidak sihat (atau diet yang terlalu tinggi dalam karbohidrat) Merokok Penggunaan dadah Penggambilan kafein yang tinggi Pengambilan alkohol secara berlebihan (mengganggu fungsi hati dalam metabolisma estrogen dan progesteron) masalah dalam pemakanan (eating disorder) tekanan yang meningkat Sindrom ovari polisistik (PCOS) Rahim tidak normal (fibroid / sista / polip / endometriosis) Ketidakseimbangan hormon ubat-ubatan kimoterapi Baru-baru ini melahirkan anak, keguguran, atau D & C Breastfeeding

Make Money at : http://bit.ly/adflywin
Menurut sumber dari web healthy by nature , antara sebab-sebab haid tidak teratur adalah:- Pertambahan atau penggurangan berat badan yang mendadak Terlebih bersenam Pemakanan tidak sihat (atau diet yang terlalu tinggi dalam karbohidrat) Merokok Penggunaan dadah Penggambilan kafein yang tinggi Pengambilan alkohol secara berlebihan (mengganggu fungsi hati dalam metabolisma estrogen dan progesteron) masalah dalam pemakanan (eating disorder) tekanan yang meningkat Sindrom ovari polisistik (PCOS) Rahim tidak normal (fibroid / sista / polip / endometriosis) Ketidakseimbangan hormon ubat-ubatan kimoterapi Baru-baru ini melahirkan anak, keguguran, atau D & C Breastfeeding

Make Money at : http://bit.ly/adflywin

25 comments:

  1. Saya sendiri mengambil gla ni sbb nak redakan PMS pada mulanya, tp haid jadi teratur dan lancar, xde dah yang spotting lama-lama, sekejap ada xde. Lancar je.keluar, bila stop,stop terus xde nak main cak-cak. Nak solat pun xde was-was dah

    ReplyDelete
  2. Gla memang sgt disyorkan bagi mereka yang ada masalah kitaran haid ni. Bukan untuk itu je, kulit pon boleh cantik tau dengan GLA.

    ReplyDelete
  3. Gla comlecomplex memamg sesuai untuk masalah haid wanita...apabila anda alami masalah pms dan juga senggugut. Gla baik juga untuk kesuburan wanita..jadibkepada anda yang nak kan cahaya mata..amalkan pengambilan Gla Complex segera.

    Mengapa peratusan lelaki menemui ajal lebih tinggi daripada wanita

    ReplyDelete
  4. Gla comlecomplex memamg sesuai untuk masalah haid wanita...apabila anda alami masalah pms dan juga senggugut. Gla baik juga untuk kesuburan wanita..jadibkepada anda yang nak kan cahaya mata..amalkan pengambilan Gla Complex segera.

    Mengapa peratusan lelaki menemui ajal lebih tinggi daripada wanita

    ReplyDelete
  5. Haid tidak teratur boleh sebabkan pasangan susah dapat anak..usaha dan tawakkal..insya Allah berjaya..

    Kepentingan Minyak Ikan Pada Wanita Hamil

    ReplyDelete
  6. Kebanyakkan kita memang tak tahu macam mana nak kira kitaran period, kenapa period kekadang ok kekadang tak..hmm anyway good info dear ^_^*

    JommSihatDanCantik -> PROSES PERJALANAN PENUAAN KULIT MANUSIA

    ReplyDelete
  7. GLA memang terbaik, bukan sahaja untuk menormalkan kembali kitaran tetapi juga untuk mengurangkan simptom PMS dan Senggugut.
    Baca Kelebihan Solat Dhuha

    ReplyDelete
  8. Gla membantu kaum hawa dlm menstabilkan hormon dan salah satu suplemen untuk kesuburan.

    set perut kempis pilihan ramai

    ReplyDelete
  9. Gla penting untuk membantu menstabilkan hormon wanita.

    Tips-memikat-jejaka-pujaan

    ReplyDelete
  10. Saya juga haid xteratur... masa bujang 2bulan sekali baru priod.. skrg lepas bersalin bru stabil..

    ReplyDelete
  11. Gla sangat bagus untuk masalah period yang tidak teratur...

    ReplyDelete
  12. Msalah haid tdak teratur mmg merunsingkan golongan wanita..
    Kena cari jalan utk betulkan kitaran haid.. So, kitaran haid dah betul, Barulah sng nak tntukan hari subur n so on.. Sy Mmg suggest gla complex utk msalah ini..
    CARA MENDIDIK ANAK MENJADI ANAK SOLEH

    ReplyDelete
  13. GLA COMPLEX banyak membantu wanita menyelesaikan masalah senggugut dan PMS, GLA juga termasuk dalam set kesuburan untuk wanita.

    ReplyDelete
  14. Cepat2 cari penawar... jangan biarkan melarat... GLA is women best fren...

    Petua Kempiskan Perut Buncit Selepas Bersalin

    ReplyDelete
  15. Setiap wanita patut ada GLA di rumahh..bukan setakat utk period x teratur tp dapat kulit yang cantik dan lembap

    CARA SHOPPING DI ASTRO

    ReplyDelete
  16. 1 botol GLA wajib ada setiap rumah.. kalau ada masalah period tak teratur, GLA dapat membantu anda..

    ReplyDelete
  17. sesiapa yang mengalami haid yang tak teratur harus segera cari penyelesaian, takut memberi kesan pada masa hadapan

    Makanan Yang Boleh Meningkatkan Penghasilan Susu Ibu

    ReplyDelete
  18. Stress adalah faktor utama yang menganggu hormon badan. Oleh itu setiap wanita memerlukan GLA complex untuk mengimbangi hormon semula. GLA adalah teman terbaik wanita..BFF katakan.. Ada masa layari blog Aju@ VitaSyopz di ajusyopz.blogspot.com

    ReplyDelete
  19. Gla memang membantu saya.sebelum ni masalah pms dan period tidak teratur..lps makan gla tidak sampai 1 botol dh nampak kesannya

    ReplyDelete
  20. masalah kitar haid ni takleh dibuat main sebab kalau yg dah berkahwin mungkin boleh sebabkan susah nak agak waktu subur...

    ReplyDelete
  21. Bahaya juga haid tak teratur ni. Kna berikhtiar cari penyelesaian. Tak boleh biarkan je.

    Mengidam Sotong Kangkung

    ReplyDelete
  22. setiap wanita pastinya risau jika haid tidak teratur,terutamanya jika berkahwin..pastinya amat merisaukan,oleh itu jangan-jangan teragak-agak lagi cubalah GLA Complex shaklee

    ReplyDelete
  23. Hormon yang stabil memang boleh sebabkan period tak teratur. Alhamdulillah lepas adik amalkan set kesuburan.. terus lekat. Kini tunggu masa nak bersalin

    ReplyDelete
  24. Ovum lpskan telur dr rahim? Confused sy..bukan ke ovari yg lepaskn telur?..telur tu la yg dipanggil ovum yg kmudiannya dilepaskn ke dlm tiub fallopio..

    ReplyDelete
  25. Mcm mana klu haid dah lama tak datang lepas bersalin?setahun lebih dah..GLA ni boleh membantu ke?

    ReplyDelete

Fully Design By izza sakura